Guldkorn

Tips & tankar kring film & tv

Bright Star

Kategori: Allmänt

Ska strax åka till Rom, staden där John Keats drog sina sista andetag och begravdes i. Hoppas kunna hinna med att besöka Keats-museumet som är beläget där han bodde under sin tid i Rom. Det hade varit riktigt häftigt. Tänkte delge er en filmanalys jag skrev under en kurs på universitetet hösten 2011. Den handlar om, just det, John Keats.



Jag har tittat närmare på en film som Jane Campion regisserade 2009 – Bright Star. Den handlar om poeten John Keats, hans skapande och hans kärlekshistoria med Fanny Brawne, kvinnan som kom att bli hans stora musa. Denna analys kommer främst att fokusera på filmens intermedialitet.

Man skulle kunna säga att Bright Star dels är en film om personen John Keats och hans liv, dels en film om hans litterära konstverk. Sett ur en annan synvinkel skulle man kunna hävda att det är en film om John Keats och John Keats allena, eftersom hans prosa var en del av honom. Personligen instämmer jag i det sistnämnda. Filmen gör hursomhelst ett bra jobb med att berätta hans historia.

Vi lär känna John Keats när han är tjugotvå år gammal. Året är 1881 och han bor tillfälligt hemma hos en vän, skribenten Charles Brown, i Hampstead Village utanför London. Tillsammans spenderar de sin tid med att skapa poesi. I ett hus inte långt därifrån bor artonåriga Fanny Brawne med sin mamma och två småsyskon. En dag korsas deras vägar och attraktion uppstår. Dock är John Keats bror, Tom, sjuk och John spenderar mycket tid med att sköta om honom så romansen får dröja på sig. Ett tag efter att Tom gått bort flyttar familjen Brawne in i en del av Charles Browns stora villa. Ett bra ekonomiskt drag för Fannys mamma som är änka. Flytten bidrar också till att Fanny och Keats träffas dagligen och har mer tid till att utforska attraktionen dem emellan. Snart har de bara ögon för varandra.

Redan i anslaget sätts en viktig ton då vi får se filmens titel, var vi befinner oss och när, i filmrutan. Texten ser ut att vara skriven med en fjäderpenna och är mycket vacker. Kameran fokuserar på en nål med tråd som med mycket precision förs igenom ett tyg (vi förstår senare att det är Fanny som vi får se sy). I bakgrunden hörs en gosskör. Deras vackra stämmor ackompanjeras av tidstypiska instrument. Tillsammans blir det hela väldigt intensivt och vibrerande. Man anar en nerv i det som komma skall.

Direkt slås man av filmens fina foto. Det är väldigt rent och enkelt. Intrycket blir inte platt eller tråkigt dock, snarare tvärtom. Det finns en skärpa och elegans i fotot som går rakt igenom rutan. Mise-en-scènenen är naturalistisk. Så även set och settings. Funktionell rekvisita används och naturlig make-up; vanliga element i klassiska ”kostymfilmer”. Detta tillsammans med vetskapen om att det är en verklighetsbaserad film bidrar till att diegesis känns mycket trovärdig.

Med undantag från en del av Fanny Brawnes starkt lysande kläder går färgerna i en naturskala. Fannys kläder känns medvetet starka i kulören och lite annorlunda. Hon porträtteras som en ung kvinna som vet vad hon vill. Hennes klädval förstärker detta intryck. Det är filmen igenom, en fokusering på tyg och språk. Tidigt förstår vi att Fannys sätt att uttrycka sig är genom sina kläder. När hon träffar John Keats möter hon i honom en själsfrände. De båda skapar, det är bara medlen som skiljer dem åt. De delar kärleken till konsten och det vackra.

Litteraturen/poesin genomsyrar hela filmen. Vi får följa John Keats strävan efter att skapa de ljuvaste dikter. Han framställs som en mycket ömsint tänkare, mån om att skriva fulländade mästerverk. En man som ser det vackra i saker och älskar från djupet av sin själ. Hans blida uppenbarelse har något tydligt bräckligt över sig, den vittnar om de djupa tvivel han känner inför sig själv och sitt skrivande. Ben Whishaw, som spelar Keats, gestaltar detta med fingertoppskänsla. Poesi skrivs och läses högt. Ofta i naturen med stor inlevelse och fågelkvitter i bakgrunden. De vackra settingsen förstärker ordens skönhet. Slutresultatet är ord, ljud och bild i samklang.

Under filmens gång blir det mer och mer tydligt hur viktiga Fanny och Keats är för varandra. De ackompanjeras av lidelsefulla stråkar som signalerar djup tillgivenhet och brinnande kärlek. Som tidigare nämnt blir Fanny Keats musa, den person som får honom att tappa alla tecken på skrivkramp och skapa fantastiska verk. Han älskar henne så högt att han dedicerar dikten Bright Star (som också är filmens titel) till hennes ära. Detta eftersom hon är hans egen starkt lysande stjärna som inspirerar honom. Den och de andra dikterna som figurerar i filmen verkar vara original, så även den brevkorrespondens dem emellan som vi får ta del av.

Sammanfattningsvis tycker jag att Bright Star är en exceptionellt vacker film! Jane Campion bemästrar förmågan att få den här litterära biografin att fatta eld. Det är stilistiskt utan att kännas tillrättalagt. Hon trycker på alla rätta knappar; varierar bild, med musik, med ord så att lyriken lyfter och får en annan dimension. Hon får oss att känna för och förstå mannen bakom dessa kvarlevande verk. Dessutom får hon oss att själva bli inspirerade, att till exempel kunna se poesin i ett fallande löv eller en porlande bäck. Intermedialitet när den är som bäst. ©

Källförteckning:

Bright Star (Jane Campion, 2009)

http://www.poemhunter.com/poem/bright-star/


Dances with Wolves

Kategori: Allmänt

Såg Dances with Wolves (Kevin Costner, 1990) ännu en gång häromdagen. Har väl sett den en sisådär femtioelva gånger, ändå gråter jag vid varje tillfälle jag ser den. Den är bara så otroligt vacker på alla sätt och vis. Dessutom var det extra kul att se den nu efter att jag har pluggat lite filmvetenskap eftersom jag ser på film på ett annat sätt än vad jag gjorde förr. Lite mer uppmärksamt och analyserande. Det slog mig till exempel att James Cameron måste ha inspirerats hiskeligt av denna film när han skrev och regisserade Avatar (2009), samt såg jag klara paralleller mellan detta episka drama och The Last Samurai (Edward Zwick, 2003). Mer om det en annan gång perhaps. Tillbaka till min lilla mini-recension.

Filmen bygger på en roman skriven av Michael Blake (som också skrev manuset). Den utspelas under 1860-talet i USA då inbördeskriget utkämpades i landet. Förutom kampen mellan nord och syd (som tillslut resulterade i att slaveriet förbjöds), var detta också en tid i historien då mängder av nybyggare kom till "drömmarnas land" och tog mark ifrån landets urinvånare - indianerna.

Indianerna ansågs vara ociviliserade och sågs på med mycket skeptisism. Rädsla och erövrar-tänke blev startskottet till en infekterad situation och det är precis där som filmen tar vid; Kevin Costner spelar en soldat som deltager i kriget. Efter en lyckosam insats belönas han med att själv få välja vid vilken militärbas han ska positioneras. Han väljer en långt bort, ute vid landets gräns. Han upptäcker snart att basen är övergiven och fallfärdig. Han börjar rusta upp stället, samt föra dagbok. En dag stöter han på indianer som bor i närheten av hans läger. Till en början är han rädd, men efter ett tag märker han att dessa indianer är fredliga. 

Utan att spoila hela filmen - för den som av någon anledning har missat den - så är detta början på en fantastisk vänskap. Det är en historia om att hitta sig själv och ett sätt att leva, om att stå upp för det man tror på. Settingsen är dessutom otroliga då filmen är inspelad i South Dakota där landskapet är magiskt. Det spelar ingen roll vilka dåliga filmroller Kevin har valt att göra lite här och där efter denna film, man kan förlåta honom för dem just på grund av denna prestation (plus en hel del andra starka insatser). Förutom att spela en av huvudrollerna, så är det även han som står för regin. Föga oväntat vann filmen sju oscar året därpå. Bland annat för bästa regi, bästa film och bästa filmmusik. Man bör ha sett Dansar med Vargar, så är det helt enkelt. ©


The Lucky One

Kategori: Allmänt

Plöjer genom böcker för tillfället. Senaste i raden: The Lucky One av Nicholas Sparks. Och ni som kan era grejer, ni vet att Nicholas Sparks är mannen bakom böckerna som sedan blev The Notebook (Nick Cassavetes, 2004), A walk to remember (Adam Shankman, 2002), Message in a bottle (Luis Mandoki, 1999), med flera. Det säger således inte lite. Sådana titlar behöver inte förklaras. I alla fall inte för den som är en sucker for romance.

Ramlade av en händelse förbi trailern för filmadaptionen av The Lucky One på IMDb häromdagen. (Gotta love IMDb btw, en oas av film-, tv- och romanuppslag!) Det blev en tripp till bokhandeln och nu har jag snart läst ut denna lilla pärla. Boken har - än så länge - varit riktigt bra och hållt ett stadigt grepp om mig. Trailern visar dessutom en Zac Efron som ser ut att ha vuxit ansenligt på flera sätt. Tonårsgrabben är nu en man. Han verkar också visa prov på riktig talang, eller åtminstone något liknande. Intressant! 27:e april går filmen upp på bio. Kan vara värd att betala en biljett för. Just saying. ©