Guldkorn

Tips & tankar kring film & tv

Okrönta kungar i tv-världen del 1

Kategori: Allmänt

1. Joe Lando som Byron Sully i Dr Quinn - Medicine Woman
 
The way he moves. The way he talks. The way he looks at her. The way he brushes her hair. The way he jumps off the ground onto his horse in one swift move. The way he rides bareback. The way he sees the world. The way he thinks. The way he protects her. The way he respects her. The way he fights for what's right. And oh, the way he reads poetry. Lätt den främsta tv-hunken genom tiderna!
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Pierce Brosnan som Remington Steele i Remington Steele
 
Elegant. Snygg. Charmig. Rolig. Karismatisk. Om en sådan man vandrade in i mitt liv hade jag hållit fast i honom lika hårt som Stephanie Zimbalists karaktär gjorde i serien. Kult!
 
 
 
3. David Boreanaz som Angel i Buffy the Vampire Slayer och Angel samt som Seely Booth i Bones
 
Som tonåring följde jag slaviskt Buffy och vampyrerna (som den så lamt hette på svenska). Back in the day spelade David Boreanaz vampyren Angel som genom en förbannelse återfick sin själ och bestämde sig för att börja bekämpa sina likar. I tv-serien träffade han Buffy som var den utvalda vampyrdräparen och en episk kärlekssaga tog sin början. Davids karaktär blev så populär att han blev erbjuden att fortsätta utveckla den i en spin-off som kort och gott fick heta Angel.
 
Nuförtiden kollar jag inte lika ofta på dessa serier, även om det händer att jag väljer ut något avsnitt då och då ur bokhyllan. Intrycket de gjorde på mig går inte riktigt att förklara. Jag kan fortfarande citera delar av den smarta dialogen och än idag bär jag en likadan irländsk Claddagh-ring som den Angel gav till Buffy i serien. Karaktärerna och handlingen kommer nog alltid ha en plats i mitt hjärta. Jag växte upp tillsammans med dessa "personer". De känns som kära gamla vänner.
 
Kanske är det därför jag är en trogen beskådare av Bones, Davids tv-projekt for the time being. Där spelar han FBI-agenten Seely Booth som jobbar tillsammans med ett antropologiskt team från The Jeffersonian Institute. Med gemensam kraft löser de mordfall. Mycket trevlig och intressant serie! Och David blir bara snyggare med åren.
 
 
 
 
 
 
©
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: